صنعت نفت پیشرو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

صنعت نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی همت عالی داشته است و وزارتخانه های دیگر هم باید این رویه را در پیش گیرند.

به گزارش شانا، بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۸ تیرماه) در روز دوم و پایانی سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت که با شعار «سیاستگذاری-اقدام موثر-گزارش‌دهی پایدار» در پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است، نشستی با عنوان «ضرورت‌ها، زمینه‌ها و راهکارهای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت در صنعت نفت ایران»، به ریاست مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، برگزار شد و در این نشست مدیرعامل انجمن توسعه متوازن کشور، دبیرستاد اقامه وزارت نفت، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یک مشاور حوزه مسئولیت اجتماعی مباحث خود در این حوزه را مطرح کردند.

اردشیر گراوند، مدیرعامل انجمن توسعه متوازن کشور به عنوان یکی از سخنرانان این نشست تخصصی اظهار کرد: صنعت نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی همت عالی داشته است.

وی به رابطه اشتغال و مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: اشتغال رفتار فرد، رفتار خانواده و رفتار جامعه نسبت به فرد را تنظیم می کند، بنابراین اگر اشتغال ناقص باشد به کج‎راه خواهیم رفت.

مدیرعامل انجمن توسعه متوازن کشور با بیان این‌که به طور طبیعی وقتی صنعتی جایی مستقر می شود در سبک معیشت تغییر ایجاد می کند، ادامه داد: زمانی که سبک معیشت و اشتغال تغییر کند، کسانی هستند که توان جذب به صنعت را هم ندارند، بنابراین بین این ۲ فضای ایجاد شده آسیبهایی پدید می آید.

گراوند با تاکید بر این که حتی بعضی آسیب ها قابل ظهور نیستند، افزود: بنابراین ایجاد اشتغال علاوه بر این‌که برکاتی نظیر نیروی کار ارزان را دارد جامعه را از بازگشت به عقب نجات می دهد.

وی ادامه داد: باید اشتغال مناطق را تامین کنیم تا آنها خودشان بتوانند بقیه رشد و توسعه فردی خانوادگی و حتی اجتماعی را انجام دهند.

مسئولیت اجتماعی در قرآن

مهدی مجیدی، دبیر ستاد اقامه وزارت نفت نیز در ادامه این پنل به تعریف مفاهیم قرآنی و انسانی مسئولیت، مسئول، و مسئولیت اجتماعی پرداخت و گفت: در قرآن ۲ گروه منفور هستند؛ نخست کسانی که هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند و دوم کسانی که که مسئولیت را قبول می کنند اما به آن عمل نمی کنند.

وی تاکید کرد: حتی خداوند هم در قرآن ما را مسئول کرده است، این در زندگی فردی و اجتماعی مان باید رعایت شود.

در همین طاهره خارستانی، مشاور حوزه مسئولیت اجتماعی  درباره کارآفرینی و تقویت معیشت در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق نفتخیز سخنرانی کرد.

در ادامه این نشست، حسین علیمراد، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: ایفای مسئولیت اجتماعی، از جمله پیش نیازها برای جذب سرمایه خارجی و اخذ تسهیلات مالی بین المللی برای پروژه هاست.

به گفته وی، تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی، سهامداران و اشخاص و گروه‌های ذینفع، سلامت و ایمنی، انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و پسماندها، جوامع محلی و تخصیصی زمین و اسکان دوباره، از جمله عواملی هستند که هنگام ارزیابی ریسک ها و آثار زیست محیطی و اجتماعی در پروژه ها، باید در نظر گرفته شوند.

وی سپس به بررسی الزام‌های مالی مؤسسه مالی عمده بین المللی، از جمله بانک جهانی، بانک‌های توسعه ای، و سازمان‌های اعتبار-صادراتی پرداخت و اشاره کرد که یکی از این الزامات، ارزیابی زیست محیطی-اجتماعی طرح است.

سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه) با حضور مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به‌کار کرد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

منبع : شانا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *