خط اعتباری ۳ طرح پتروشیمی از سوی صندوق توسعه ملی گشوده شد

خط اعتباری صندوق توسعه ملی برای سه طرح پتروشیمی دهدشت، فیروزآباد و زنجان گشوده شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، رایزنی و دریافت موافقت اولیه به منظور استفاده سه طرح صنعت پتروشیمی از منابع مالی صندوق توسعه ملی حاصل شده است.

بر این اساس قرار است با هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مختلف دولتی، تامین منابع مالی سه طرح تولید اوره و آمونیاک زنجان، اتیلن فیروزآباد و پلی اتیلن سنگین دهدشت از محل خط اعتباری صندوق توسعه ملی تامین شود.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات انجام شده با مدیرعامل بانک سپه به عنوان بانک عامل، گفت: این بانک متعهد شده که اعتبار طرح پتروشیمی دهدشت را در بخش ریالی به صورت ۱۰۰ درصد تامین کند. منابع ارزی این طرح هم با هماهنگی نماینده مردم دهدشت در مجلس شورای اسلامی از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.

پتروشیمی دهدشت از طرح‌های مسیر خط اتیلن غرب شاخه دناست که خوراک این واحد توسط پتروشیمی گچساران تامین خواهد شد. هدف از ساخت این مجتمع پتروشیمی تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین است.

پتروشیمی زنجان نیز برای تولید سالانه ۷۵ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره طراحی شده است. دانش فنی تولید آمونیاک از شرکت کازاله سوئیس و دانش فنی تولید اوره از شرکت استامی کربن هلند اخذ شده است.

گشایش خط اعتباری ۴۰۰ میلیون یورویی پتروشیمی فیروزآباد

جواد کمری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فیروزآباد هم از گشایش خط اعتباری حدود ۴۰۰ میلیون یورویی پتروشیمی فیروزآباد به عنوان تامین کننده خوراک اتیلن طرح‌های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن مرکز از محل صندوق توسعه ملی خبر داد.

وی با یادآوری این که هم اکنون برای استفاده از خط اعتباری صندوق توسعه ملی با بانک سپه به عنوان بانک عامل، قرارداد مشارکت مدنی امضا شده است، تاکید کرد: در مجموع بین ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو سهم پتروشیمی فیروزآباد از محل خط اعتباری صندوق توسعه ملی است.

کمری ادامه داد: صندوق توسعه ملی بخش ارزی پروژه‌ها را پوشش می دهد و بخش ریالی به علاوه ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه تجهیزات و خدمات و همچنین هزینه ساخت و ساز باید از محل آورده سهامداران تامین شود.

با بهره برداری از پتروشیمی فیروزآباد و تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، امکان تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن مرکز شامل طرح‌های پتروشیمی فسا، جهرم و داراب فراهم می شود.

منبع:شانا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *