توسعه صنعت پتروشیمی در اولویت سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نقش ویژه گاز طبیعی در تولید محصولات پتروشیمی گفت: با بهره‌برداری از همه فازهای پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی، گسترش صنعت پتروشیمی در اولویت‌ سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور قرار گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، فرناز علوی امروز (شنبه، چهارم آذرماه) در نخستین کنفرانس تخصصی نیتروژن و گاز سنتز ایران ۲۰۱۷ با اشاره به این که انرژی عامل توسعه کلیدی کشورهاست، اظهار کرد: با افزایش حساسیت ‌ملل به تاثیر عوامل انرژی بر محیط زیست در دهه گذشته و درنظر گرفتن آلایندگی کمتر گاز طبیعی در مقایسه با دیگر حامل‌های انرژی و نیز با توجه به روند سریع کاهش ذخایر سوخت‌های فسیلی گرایش بیشتری به استفاده از این منبع پیدا شده و گسترش قابل توجه‌ای در ظرفیت‌های تولید و توزیع آن در جهان به وجود آمده است.

وی با بیان این که پراکندگی منابع گاز طبیعی و وجود فاصله بین مبادی تولید و مصرف سبب شده تا روش های مختلف برای انتقال آن مانند خطوط لوله، سردسازی و کاهش حجم گاز طبیعی LNG، تبدیل گازطبیعی به فرآورده های مایع در فرآیندهایGTL  ایجاد شود، افزود: با ابداع روش‌های تبدیل گاز طبیعی به محصولات با ارزش شیمیایی و پتروشیمیایی نظیر آمونیاک و متانول از طریق گاز سنتز راه موثرتری برای ایجاد ارزش افزوده از این منبع و عرضه آن در جهان معمول شد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که در سال ۲۰۱۴ حدود ۶۹ درصد از گاز سنتز تولیدی جهان مبتنی بر خوراک ذغال سنگ بوده است، گفت: گاز طبیعی با سهم ۱۳ درصدی در جایگاه سوم خوراک های مصرفی برای تولید گاز سنتز قرار گرفته است.

علوی با بیان این که ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی در رتبه نخست این انرژی پاک در جهان قرار دارد، ادامه داد: با بهره‌برداری از تمامی فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد که با در نظر گرفتن کاربرد قابل توجه گاز طبیعی در تولید محصولات پتروشیمی، گسترش صنعت پتروشیمی در اولویت‌ سیاست های توسعه اقتصادی کشور قرار گرفته است.

تکمیل زنجیره ارزش راهبرد توسعه صنعت پتروشیمی

وی مهمترین اولویت سیاست های راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی کشور را ارتقای جایگاه این صنعت در منطقه و جهان با افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و حضور در بازارهای جهانی دانست و گفت: تحقق راهبردها همسو با اهدافی چون افزایش درآمد صادراتی، حذف تدریجی وابستگی به درآمد حاصل از خام فروشی نفت و گاز، گسترش صنایع پایین دست پتروشیمی، بسترسازی برای گسترش سایر بخش های اقتصادی در کشور اعم از صنعت کشاورزی، خدمات، اشتغالزایی و افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود سطح رفاه جامعه صورت می پذیرد.

علوی با اشاره به این که هم اکنون ظرفیت تولید هر یک از محصولات اوره و متانول در کشور بالغ بر ۵ میلیون تن در سال است، افزود: در سال ۹۵ درآمد حاصل از صادرات متانول و اوره به ترتیب حدود ۱.۳میلیارد دلار و ۶۵۰ میلیون دلار بوده که معادل سهم ۱۲درصدی متانول و۷ درصدی اوره از ارزش سبد صادرات محصولات پتروشیمی و نشان دهنده جایگاه ویژه این دو محصول استراتژیک در درآمدهای صادراتی این صنعت است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برنامه‌های گسترده‌ای برای ساخت واحد‌های تبدیل گاز به الفین ها و مشتقات آن توسط متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه شده است و انتظار می‌رود که با تکمیل طرح‌های توسعه ای ظرفیت اوره به حدود ۱۰.۵میلیون تن و متانول به ۴۳ میلیون تن در سال برسد.

علوی افزود: بخش زیادی از متانول تولیدی در زنجیره تولید محصولات پایین دست به‌ویژه پلی‌الفین‌ها مصرف شده و حدود ۱۷ میلیون تن متانول با ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار و ۸ میلیون تن اوره به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار به صادرات اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان این که سیاست کلان توسعه صنعت پتروشیمی در شرایط پسابرجام استفاده بهینه از همه مزیت‌های موجود در کشور و تکمیل زنجیره ارزش است، یادآور شد: تلاش دست‌اندرکاران پتروشیمی بر این است که با استفاده از دانش و فناوری‌های نو جهان برای تولید محصولات پتروشیمی در بخش‌های بالادست و پایین دست، زمینه تحقق دومین جهش توسعه این صنعت را فراهم آورند.

منبع:شانا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *