راهبردهای آینده صنعت پتروشیمی؛ استفاده از فناوری‌های نو و تنوع محصول

مدیربرنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سیاست کلان صنعت پتروشیمی استفاده از فناوری‎های نو، تولید محصولات جدید و همچنین تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش است.

به گزارش شانا، فرناز علوی، عصر روز سه شنبه (١٢ بهمن ماه) در آیین اختتامیه کنفرانس نفت ٢٠١٧ اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به ذخایر هیدروکربنی، موقعیت جغرافیایی، دارا بودن نیروهای متخصص و کارآمد و همچنین وجود زیرساخت‌های لازم دارای مزیت‎های بالایی برای سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به این که صنعت پتروشیمی با توجه به ذخایر هیدروکربنی جایگاه مناسبی برای ایران در صحنه بین المللی ایجاد کرده است، ادامه داد: رشد اقتصادی هشت درصد حاصل از تغییرات رفتار اقتصادی از جمله تغییر مالکیت خصوصی سازی و تخصیص درآمد به بخش‎های سازنده اقتصادی خصوصی به صورت تخصیص انواع اعتبار بوده است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: سرمایه گذاری سال‎های گذشته در این صنعت، به ایجاد ظرفیت تولید ٦٣ میلیون تنی انجامیده است و برنامه ششم و هفتم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ١٨٠ میلیون تن خواهد رسید که سبب رشد سالانه ١١ درصدی در  همه مراحل صنعت خواهد شد.

به گفته علوی، افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی سبب پوشش صنایع دیگر و ورود به بازارهای بین المللی می شود که ابتدا صادرات به کشورهای همسایه و به دنبال آن به کشورهای آسیایی و اروپایی و غیره صورت می گیرد؛ در صورت افزایش ظرفیت تولید، رشد میانگین تامین داخل تا ١٦ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: هم اکنون با توجه به تولید ٢٣ محصول عمده در صنعت پتروشیمی، جایگاه کشور در مقایسه با جهان از ٢٣ درصد سهم در خاورمیانه به ٣٨ درصد و در جهان از ٢,٣ درصد سهم حضور در بازار به ٤.٨ درصد می رسانیم.

علوی با بیان این که هم اکنون ظرفیت عمده محصولات ما شامل اتیلن، متانول، اوره و آمونیاک، پروپیلن اتیلن گلایکول و پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی و… است، گفت: سهم صنعت پتروشیمی از درآمد صادراتی در سال ٢٠١٣ در حدود ٣٩,٤ درصد و در صادرات غیر نفتی ٣٥ درصد بوده است که بین سال های ٢٠٠٠ تا ٢٠١٤ به‎طور میانگین ١٠.٦ درصد رشد داشتیم.

وی درباره توسعه مناطق پتروشیمی کشور اظهار کرد: منطقه ماهشهر به صورت قرینه برای جانمایی طرح های جدیدتر و فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی که تا دو سال آینده وارد خط تولید می شود از عمده ترین مناطق توسعه ای این صنعت هستند.

علوی با اشاره به این که برای اجرای طرح‎های توسعه ای صنعت پتروشیمی وجود شرکت‌های مهندسی و مشاوره‎ای می تواند نقش مهمی داشته باشند، افزود: با وجود متعهد بودن ایران به قانون فیپا (قانون تشویق و حمایت از سرمایه خارجی) و حمایت از سرمایه گذاران خارجی این امکان به سرمایه گذاران داده می شود که مشابه شرکت‎های داخلی از امکانات استفاده کنند و در صورت سرمایه گذاری ١٠٠ درصدی و استفاده از نیروی متخصص ایرانی می توانند  تخفیف‎های مالیاتی داشته باشند.

وی به استقرار واحدهای پتروشیمی در برنامه آینده صنعت در سواحل جنوبی اشاره و اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند با همفکری بخش خصوصی صنعت را به سمت مناطق ویژه هدایت کند.

علوی با بیان این که در فاز دوم عسلویه ٥٠ پروژه با ظرفیت اسمی ٤١ میلیون تن در حال اجراست، ادامه داد: از این مقدار ٣٢ میلیون تن قابل عرضه خواهد بود و از محل آن ١٩ میلیارد دلار درآمدزایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که سرمایه گذاری شرکت‎های خارجی در صنعت پتروشیمی ایران به صورت برد-برد خواهد بود، گفت: با همکاری مشترک شرکت‎های داخلی و خارجی و ایجاد تنوع محصولات پتروشیمی می توان پاسخگوی نیاز توسعه ای صنایعی مانند خودرو و صنایع پایین دست پتروشیمی بود.

منبع http://www.shana.ir
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *