تولید محصولات پلیمری تا پایان برنامه ششم به ۱۲ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر نفت از تولید ۱۲ میلیون تن محصولات پلیمری تا پایان برنامه ششم توسعه کشور خبر داد و گفت: هم اکنون تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود ۷,۵ میلیون تن در سال است.

به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی، امروز (یکشنبه، ۲ مهرماه) در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان این که این رویداد یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی پلیمر، پلاستیک و لاستیک جهان است، اظهار کرد: نمایشگاه امسال از لحاظ مساحت، وسیع‌تر از پارسال است و با حضور بیش از ۵۳۰ شرکت از ۲۳ کشور خارجی (۱۶ کشور اروپایی و هفت کشور آسیایی) و بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی در ۲۰ سالن در فضایی به وسعت ۳۵ هزار متر مربع برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که زمینه توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور با هدف تامین نیازهای صنایع داخلی و حضور در بازارهای جهانی از سالیان پیش آغاز شده است، تصریح کرد: به طوری که این صنعت با بیش از نیم قرن فعالیت چند برنامه توسعه را به اجرا گذاشته و موفق شده است صنعت پتروشیمی ایران را به صنعتی در سطح استانداردها و معیارهای جهانی ارتقا دهد.

پتروشیمی در مسیر اقتصاد مقاومتی

شاهدایی با بیان این که در سال‌های گذشته، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رسیدن به اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی موثری انجام داده و به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه صنایع پلاستیک، اقدام‌های ارزشمندی را انجام داده است، گفت: برای رسیدن به جایگاه بالاتر راه درازی در پیش داریم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود ۷,۵ میلیون تن در سال است که با برنامه ریزی‌های کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۱۲ میلیون تن می رسد و می‌تواند سبب رونق و تنوع بیشتر صنایع پایین دست پلیمری در کشور شود.

وی با بیان این که در سال ۹۵ از ۱۶ میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه شده به بازار داخلی بالغ بر چهار میلیون تن انواع محصولات پلیمری در اختیار صنایع پایین دست قرار گرفت، تصریح کرد: هم اکنون عمده‎ترین این محصولات پلی‌اتیلن‌ها و پروپلین است که بالغ بر ۶۰ درصد از مصرف کشور را شامل می‌شود.

توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی مهم‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی

شاهدایی، توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی را یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همگام با سیاست‌های دولت در حمایت از صنایع پایین دستی برای توسعه متوازن همه مناطق کشور حرکتی گسترده و عظیم را آغاز کرده است.

وی افزود: این توسعه با تلاش سیاستگذاران صنعت پتروشیمی از طریق ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی محصولات پایین دستی و پیگیری تولید گریدهای جدید محصولات پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: البته توسعه صنایع پایین دستی و تکمیلی نیازمند حمایت همه جانبه ارکان نظام و دولت است که از جمله آن می‌توان به اصلاح نظام تعرفه‌های گمرکی روی محصولات وارداتی مشابه، محصولات داخلی و یا اصلاح قوانین تشویقی برای فروش داخلی محصولات پتروشیمی مجتمع‌ها اشاره کرد.

فرصت ایران پلاست برای فعالان صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که نمایشگاه ایران پلاست یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پلاستیک منطقه است، افزود: این نمایشگاه می‌تواند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت را در منظر جهانیان قرار داده و صنعتگران ایرانی را نیز با دستاوردهای جدید دنیا آشنا کند و همچنین فرصتی است برای ارائه دستاوردهای تازه صنعت پلاستیک و به نمایش گذاشتن نوآوری‌ها و دستاوردهای فناوری این صنعت که در جای خود باید هرچه بیشتر مدنظر و توجه برگزار کنندگان قرار گیرد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: نمایشگاه ایران پلاست فرصتی برای توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت و تمرکز بر رفع چالش‌ها و موانع توسعه آن است و انتظار می‌رود که جامعه فعالان صنعت پلیمر ایران و صنعت پتروشیمی از این فرصت برای تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و توانمندی‌ها، ارائه راهکارها و رفع موانع استفاده کنند.

به گزارش شانا، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت به طور رسمی گشایش یافت، این نمایشگاه از دوم تا پنجم مهرماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار است.

منبع:شانا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *